Smält bly

Jag minns när jag var ung ...

En sådan kille man var. Jag tror jag hade skrivbordslådor som andades mer nördighet än det mesta Men en sådan härlig nördighet.

Den översta lådan var en helt vanlig låda. Ni vet: pennor, papper, linjal och allt sånt där krafs. Lådan därunder var däremot mer spännande. Här började fisketendenserna. Krokar, sänken, linor, spötoppar, pimpelrullar. Ja det mesta som kan vara bra att ha inom fisket. Lådan under var än mer spektakulär. Här fanns alla arbetsredskap. Hammare, filar, sandpapper, såg, knivar, skruvstäd, olika trädmaterial etcetera. De två andra lådorna rymde enbart flugbindningsmaterial.

Det jag så här i efterhand tycker allra häftigast var att jag hade en kokplatta undanstoppad på rummet. Till denna hade jag en kastrull i vilken jag smälte bly - på mitt rum. Inga fläktar eller nåt sånt.

Jag vet inte om allt var så mycket bättre förr, men jag var allt väldigt frän - på ett lite annorlunda sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0