Lär av mig!

Ja ta mig katten är det inte folk som läser min blogg. Jo, men det verkar onekligen så. Jag får höra allt från att det är folk som annars inte brukar läsa bloggar som nu läser min till att det är de som tycker jag skriver roligt om t.ex. isbjörnar. Egentligen så tror jag att jag skriver för min egen räkning men nu börjar det ju bli än mer kul när det är folk som finner någon form av intresse i det jag skriver.

Jo, jag vill härmed på begäran från en god vän ge en mindre lektion i hur man låtsatsjobbar.

1. Det är viktigt att ingen verkligen kan se att du är inne på aftonbladet.se när du sitter vid din datorn. Alltså flyttar man skärmen så att den inte är riktad mot korridoren. Det gjorde jag efter en dag. Det här fick också till följd att jag inte sitter med ryggen mot de som passera utan med sidan av kroppen riktad mot dem. Detta gör att jag enklare kan heja när de passerar mitt rum. Detta gör att de kommer anse mig som trevlig vilket leder till ett ökat förtroende. Och där gott folk har ni A och O i denna konst.

2. Ha alltid papper nära till hands. Alltså något att läsa. T.ex. i knät, eller bredvid tangentbordet. Kom ihåg att titta ner i det då och då när någon passerar.

3. Låt engagerad. Någon som slöjobbar låter inte, men någon som är engagerad i det han eller hon gör är det. Med andra ord: prata med dig själv och datorn. Personligen är kommentaren "men va fan nu då?!", en klassiker.

4. Lär dig snabbkommandon. Skulle någon komma inrusande på ditt kontor gäller det att vara snabb. Då räcker det inte med att använda musen. Nej, snabbkommandona Alt + tab (byt fönster) och Alt + F4 (stäng fönster) är i detta läge överlägset.

Och glöm inte att vara vaksam. Lyssna efter fotsteg. Med andra ord. Lämna mp3-spelaren hemma.

Lev väl i kvällssolen gott folk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0