Inför det nya året måste man tänka om...

Det är ett nytt år och det kan ju vara trevligt.

Vilket fall som helst är det en sak jag irriterar mig på i dessa dagar.
Det är uttrycket "Gott nytt"... Jag menar; vart tog "år" vägen?

Det heter ju ändå Gott nytt år, men där någonstans kapar man. Varför? Är det bara jag eller är det här något som dykt upp på senare år? Störande är det i alla fall.

Nästan lika störande som ordet "tänk". Alltså substantivet. "Ja men vi måste skapa ett nytt tänk..."
Så jävla fånigt. Typiskt modeord som alla människor som tror att de har en bra idé nyttjar hur som helst.
Jag är inte emot att utveckla det svenska språket, men det stör mig som sagt.

Jag hade en gång en chef som ofta nyttjade just detta ord. Av någon anledning kan jag då inte lyssna på vad människan säger utan enbart fokusera på det ordet och räkna hur många gånger det används. Det här var under tiden som jag jobbade som lärare och blev tvungen att tala ut med en annan svenska-lärare. Det visade sig att hon led lika mycket som mig.

Det kändes bra.

Kommentarer
Postat av: chrille

jag kan bara instämma!

jag trodde någon skrev fel när denne bara skrev "gott nytt".. klart som fan ÅR också ska vara med!

så gott nytt år alla!

2008-01-02 @ 17:19:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0