ICA-kassörskan

Igår var jag och handlade. I kassakön stod en äldre kvinna framför mig. När kassörskan skannar bröd som kvinnan köpt frågar kvinnan helt enkelt om det inte var 10 % rabatt på brödet.

För det första. 10 % på ett bröd som kostar 9 kr är inga större summor.

Kassörskan blir förvirrad och vet inte vad som gäller och vad gör hon. Jo hon plockar fram miniräknaren. Hon ska helt enkelt räkna ut vad 10 % är av 9 kr. Det tar en stund innan kvinnan säger att det inte är mycket att orda om för hennes del, det är ju bara en krona.

Just där insåg jag att jag gjort fel. Jag skulle inte jobba på reklambyrå. Jag skulle fortsatt min lärarkarriär. Jag skulle hjälpt kassörskor att räkna procent.

Jag skulle gjort världen lite bättre.

Om du fortfarande sitter och funderar vad 10 % är av 9 kr så bör du nog sluta läsa den här bloggen.

Kommentarer
Postat av: T

Helt korrekt. Vi måste göra nytta broder, och frågan är ju om den kommersiella världen är den riktiga ;-)?

2009-02-06 @ 09:52:13
Postat av: AP

Fy fan vilket äckel du är Jonas. Du tänker bara på dig själv medan vi andra rundar upp för att hjälpa barnen i afrika... Tvi för dig...







(Jag var sarkastisk, det är kanske något som inte finns i din matematiska värld)

2009-02-07 @ 13:07:09
Postat av: Patrik

9 kronor för ett bröd! Det är uppseendeväckande billigt, även för att vara i Norrland.



Det är något som inte stämmer...

2009-02-08 @ 14:06:12
URL: http://guldgossen.blogg.se/
Postat av: Jonas

Det var en simpel baguette eller nåt sånt.

2009-02-09 @ 15:30:41
Postat av: Chris

jag slutar härmed att läsa.

2009-02-10 @ 21:13:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0