Jag har blivit lurad!

En nära vän till mig har fått sin bil vandaliserad efter ett försök att stjäla hans ögonsten.
Det blev sådana skador att försäkringsbolaget valde att lösa in bilen då bilen var av äldre modell.

Trots min väns stora besvikelse var han intresserad av vad försäkringsbolaget kunde tänkas ge för bilen. Därför bad han mig göra en uppskattning. Jag var lite osäker och tänkte att jag skulle kolla om det fanns något på det kära internet som kunde hjälpa mig.

Så jag hittade en sida som uppskattade värdet på bilar. Man skulle fylla i lite personuppgifter och uppgifter om bilen vilket jag gjorde efter att ha läst lite information om företaget som tillhandhöll tjänsten. Svaret skulle komma som sms. När jag klickat "ok" fick jag även veta att jag skulle få svaret som brev. Jag tyckte det var lite konstigt att denna tjänst var gratis.

Inget sms dök upp den dagen. Dagen därpå frågade min vän vilken sida jag varit in på. Jag gav honom adressen och han svarade på msn att det verkade som att tjänsten kostar pengar. Lätt kallsvettig går jag in på sidan igen.
Och då ser jag något jag inte såg igår. I samband med en bild står det att kostnaden för tjänsten är 299 kr!!!

Min första tanke gick ut på att jag skulle slå sönder tangentbordet men jag lugnade mig.
Snabbt gick jag in på sidan för att avbryta värderingen. Detta var dock inte möjligt om de hade hunnit påbörja processen vilket de självklart hade.

För det första. Om man betalar för något på Internet. Brukar man inte skylta ganska duktigt om det då? När man klickar på "ok", bör det då inte komma upp en liten förfrågan om man "är säker på att man vill betala för den här jävla tjänsten"?

Ett mejl är skickat där jag förklarade hur idiotiskt de gjort sidan och där jag förklarade att jag "hoppas och förutsätter att de avbryter värderingen".

Fungerar inte detta blir det ett telefonsamtal!

Fortsättning följer!

Kommentarer
Postat av: fritz

har inte du läst handelsrätt? Lagen om distansavtal? Så länge du inte "fått" tjänsten i din ägo så har du ångerrätt enligt nån av alla paragrafer. Visa lite stake å fråga hur de ställer sig till den lagen ifall du ringer dem =)

2008-01-08 @ 22:15:35
Postat av: chrille

låter olikt den buffy jag känner att missa en sån viktig delalj -läsglasögon nästa?

2008-01-09 @ 18:56:50
Postat av: Patrik

Visserligen är jag en skarpsynt herre, men att du kunde missa det tydliga "299:-" är smått otroligt. Men så går det när man inte äter någon frukost.

2008-01-09 @ 19:32:52
URL: http://guldgossen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0