En nörd i varje hamn...

Vad är det egentligen med datanördar? Eller nördar och nördar, men det som jobbar/leker mycket med datorer?
De har en egen jargong och då speciellt vad gäller humor. Visst, alla får vara den man är, men det blir roligt när man kan se mönster i olika kategorier av människor.
Till exempel att: Krogvakter är idioter, mattanter är sura och journalister allmänt konstiga.

Här på jobbet har vi ett gäng IT-konsulter som brukar fika med oss. I fredags hamnade jag med ett gäng av dessa. Jag satt enbart tyst och oberverade. De skämtar hela tiden och på ett speciellt sätt. Idag är det en utbildning för några här gällande nåt IT-system. Killen som håller i utbilningen är amerikan och skämtar hela tiden och på ett speciellt sätt.

Vi kan alltså förstå att nördighetskämten som datakillar drar inte enbart är ett irriterande fenomen i Sverige.

Det går liksom inte att sätta fingret på vad som är det speciella med deras humor. Kanske är det jag som är så dum att jag inte förstår, eller så är det helt enkelt inte roligt. Ja jag vet inte. Jag vet i alla fall att jag blev tvungen att lämna det där bordet med IT-killar då jag inte orkade mer...för att sätta mig vid...ja, datorn. Fan.


Notera att jag inte vill lägga någon starkare värdering i ordet Nörd. Vi är alla nördar...men på olika sätt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

nörd

2007-06-18 @ 15:36:48
Postat av: Pelle

Kolla in http://blogg.secondclasskids.com och ta del av hur Jonas Svedin ser ut när han leker med sina barndomskamrater.

2007-06-18 @ 19:37:17
URL: http://blogg.secondclasskids.com
Postat av: Madde

va faan Jonas.. vad är det för fördomar du har om journalister...:-)

2007-06-18 @ 20:22:00
Postat av: felicia

haha. i love nerds.

2007-06-18 @ 21:38:42
URL: http://feliciasdagar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0