Skogsmus...

Ibland börjar jag fundera på om jag valt rätt sorts yrke. Alltså, det är inte så att jag ser felet i att vara informatör, nä felet ligger i att det är ett kontorsyrke och därmed ett stillasittande yrke.

Klarar jag det? Jag som måste ut och gå varje dag utan att må dåligt.
Igår till exempel var jag hem till en kompis och hjälpte henne med lite hyllor och annat som skulle upp på väggarna. Det var fan som medicin. Kroppen är gjord för att användas och då menar jag inte några smutsiga fingrar på ett tangentbord. Nu är väl kanske inte hyllmontering så mycket till kroppsarbete men betydligt mer än det jag sysslar med om dagarna i alla fall.

Ibland när jag sitter här på mitt kontor och ser vaktmästaren bära runt på möbler blir jag sugen på att gå ut och hjälpa till. Men jag vet inte om min chef ser det som en del av mina arbetssysslor. Knappast.

Men samtidigt som jag vill röra på mig så vet jag ju att jag vill ha det där jobbet som jag nu utbildar mig för. Något annat är liksom inte tänkbart. Så jag har funderat på vilka konsekvenser det här kommer få i mitt framtida liv. Och jag har kommit fram till att jag kommer köpa en stuga! Ja precis, en stuga! Men framförallt ska den vara vedeldad. Och dit kommer jag åka och klyva så mycket ved att hälften vore nog. Antagligen kommer jag ha två fullproppade vedbodar, kanske tre.

I min släkt, Svedin-släkten som mestadels bestått av skogsarbetare, är det respekt med allt som har med skog att göra. Man ska ha satt plant, man ska ha röjt, man ska ha filat på motorsågskedjan till en Husqvarna och man ska ha fällt ett träd rätt över en tändsticksask inför ett gäng jublande japaner på inspektion (vilket min far hävdar att han gjort någon gång på 60-talet). Så har man mycket ved och gärna fint staplad så är det helt enkelt respekt. Men det får inte vara FÖR mycket och FÖR fint staplat, risken finns ju då att man börjar undra om inte personen i fråga har något annat att göra att klyva den där förbannade ven' (som det så fint uttalas bland Svedinare).

Så nu förstår jag hur det kommer sig att vissa av dessa sommarstugeägare har så mycket ved för vintern.
De är samma personer som mig - en kontorsråtta i en skogshuggares kropp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0